Belangrijke veranderingen op komst voor de vuilniszakken van alle Brusselaars

Date

Brussel – 25 april 2023

Belangrijke veranderingen op komst voor de vuilniszakken van alle Brusselaars

Vanaf 15 mei worden alle inwoners van het Brussels Gewest uitgenodigd om hun gewoontes aan te passen voor het sorteren van hun huishoudafval en het buitenzetten van hun vuilniszakken.

Om te beginnen wordt het sorteren van voedingsafval verplicht voor alle Brusselse huishoudens.

In 2021 werd door het Brussels Gewest zowat 500.000 ton afval verbrand. Dat is 200 keer het gewicht van het Atomium. Het verbranden van al dat afval veroorzaakte een CO2-uitstoot die overeenkomt met die van 145.000 auto’s. Zowat 40 % van de inhoud van onze witte zakken bestaat uit voedingsafval. Als we dat afval sorteren, kunnen we het herwaarderen en omzetten in hernieuwbare energie (via bio-methanisering) of in compost (via compostering). Dit zijn twee lokale grondstoffen die essentieel zijn voor onze klimaatovergang.

Om hun voedingsafval te sorteren, kunnen onze Brusselse huishoudens kiezen uit drie mogelijk oplossingen: sorteren in de oranje zak, individueel composteren of composteren via een van de 200 wijkcomposten in de hoofdstad.

Een rol oranje zakken kan je kopen in de supermarkt of kruidenierszaak. De kleine, oranje container van 30 liter kan je gratis verkrijgen in je Recypark of in een verdeelpunt van je gemeente. In deze hermetisch afsluitbare container kan je jouw voedingsafval in de keuken sorteren en buitenzetten op de ophaaldag van de oranje zakken.

Wie woont in een appartement waar grote containers staan voor het sorteren van huishoudelijk afval, zal zien dat er intussen een oranje container is bijgekomen. Daarin kan je jouw voedingsafval gooien, in een goed afgesloten oranje zak.

Tegelijk is het sorteren van heel wat soorten plastic verpakkingsafval in de blauwe zak verplicht geworden.

Meer afval in je blauwe en oranje zak, dat betekent minder afval in je witte zak. De verplichting om te sorteren zorgt zo voor een halvering van de inhoud van de witte zak en een toename van het gerecycleerde afval.

Deze nieuwigheid maakt een nieuwe organisatie van de ophaling van de vuilniszakken noodzakelijk. Daarom zijn nieuwe kalenders voor het buitenzetten van de vuilniszakken vanaf 15 mei van toepassing in de 19 gemeentes.

Op die kalender staan niet langer de dagen van de ophaling vermeld, maar de dagen en de uren van het buitenzetten van de vuilniszakken. Deze nieuwe kalenders zullen belanden in de brievenbussen van alle Brusselaars tussen 2 en 12 mei. De kalenders zijn ook te vinden op Net.Brussels.

Behalve de schrapping van de ophaling op zaterdag is er nog een andere wijziging: de ophalingen ’s avonds zullen voortaan gebeuren op een aantal grote verkeersassen van de hoofdstad. Dit nieuwe uurrooster zorgt voor vlotter verkeer en voorkomt dat de vuilniszakken te lang op de stoep blijven staan in deze drukke straten. Dat zal een positieve invloed hebben op de openbare netheid en op het werk van onze reinigingsdiensten.

In 10 gemeentes (Oudergem, Sint-Agatha-Berchem, Brussel-Stad (enkel Haren en Neder-over-Heembeek), Evere, Ganshoren, Jette, Ukkel, Watermaal-Bosvoorde, Sint-Lambrechts-Woluwe en Sint-Pieters-Woluwe) worden de witte zakken voortaan één keer per week opgehaald. De containers van de bewoners van appartementsgebouwen in deze tien gemeenten zullen nog steeds tweemaal per week worden opgehaald. Het gaat om dertig procent van de bevolking van deze gemeenten. In de andere gemeentes blijft de ophaling van de zak twee keer per week.

Deze verandering zorgt voor 15 tot 20 % minder afgelegde kilometers voor het ophalen van de witte zak in het Brussels Gewest, met positieve impact voor het milieu en voor de levenskwaliteit van de Brusselaars: gezondere lucht, vloeiender verkeer en properdere straten.

Alain Maron, Minister van Klimaattransitie, Milieu en Openbare Netheid: “Ons afval is een kostbare grondstof. In onze evoluerende wereld is er geen plaats meer voor verspilling. De veranderingen die we vandaag doorvoeren, zijn een nieuwe stap naar een nettere en duurzamere stad.”

Frédéric Fontaine, Algemeen Directeur van Net Brussel: “Net Brussel engageert zich voor een kringloopbeheer van ons afval en onze grondstoffen. De samenwerking van iedereen, burgers, bedrijven en administraties, is onontbeerlijk om te komen tot een gezonder, aangenamer en netter Brussels Gewest.”