Net Brussel lanceert de eerste 100% elektrische vuilnisophaalwagen van het land!

In de afgelopen weken heeft Net Brussel de sleutels van zijn eerste 100% elektrische vrachtwagen in ontvangst genomen. Het is een Volvo FE Electric uitgerust met een VDK-compacteersysteem.

Sinds begin juli haalt deze vrachtwagen dagelijks afval op vanuit het depot van Neder-Over-Heembeek. Tijdens de testfase, die al zeer positief is verlopen, moet het Agentschap zich een duidelijker beeld kunnen vormen van de prestaties van dit type vrachtwagen, zowel wat betreft het rijbereik als de wendbaarheid op dichte weggedeelten en bijzonder smalle verkeersaders. 

Eerst vuilnisophaalwagen 100% elektrische

Rijbereik ten dienste van de netheid 

De vrachtwagen van 19 ton, die meer dan 5,5 ton kan laden, heeft een bereik van ongeveer 200 km en is uitgerust met 4 batterijen van 65 kW. Het motorvermogen van de vrachtwagen wordt geleverd door een elektrische motor met een vermogen van 400 kW en een koppel van 850 Nm. 

Eenmaal ontladen, duurt het gemiddeld 10 uur om volledig operationeel te zijn, wetende dat na elke ophaalronde door de ophaalsters en ophalers, en afhankelijk van de rijomstandigheden, de batterijen nog gemiddeld driekwart van hun totale autonomie hebben. 

De vrachtwagen is ook uitgerust met een containerhefsysteem dat kan worden aangepast zowel aan gemechaniseerde rondes als aan rondes met zakken, zodat de ploegen in de best mogelijke omstandigheden kunnen werken.

Versterkte beveiliging 

Om de veiligheid van alle weggebruikers te garanderen, beschikt de Volvo FE Electric ook over een geavanceerd veiligheidssysteem met de naam "Brigade Electronics". 

Het systeem bevat een botsingsvoorspellingssysteem op basis van artificiële intelligentie. Rondom de vrachtwagen worden verschillende gegevens in realtime berekend en vervolgens ingevoerd in een algoritme dat is ontworpen om het risico op een botsing met fietsers en voetgangers in de buurt van het voertuig te berekenen. Hierdoor wordt de bestuurster of bestuurder zeer snel gewaarschuwd als een weggebruiker te dicht bij de vrachtwagen komt. Het systeem bevat ook een 360-graden camera die bestuurders ondersteunt door een volledige, live helikopterview van het voertuig te geven via één monitor in de cabine. 

Eerst vuilnisophaalwagen 100% elektrische

Naar een emissieloze vloot  

Voorlopig heeft Net Brussel één model besteld en wacht op een definitieve balans van de prestaties van het voertuig om te beslissen wat er verder moet gebeuren. Hoewel de kosten 60% hoger liggen dan die van een vrachtwagen met verbrandingsmotor, betekenen de lagere onderhoudskosten dat het prijsverschil tussen elektrische voertuigen en voertuigen met verbrandingsmotor over de totale levensduur van de voertuigen tegen 2030 zou moeten verdwijnen, volgens de Total Cost of Ownership-analyse die door het Agentschap werd uitgevoerd. 

Een andere elektrische vrachtwagen van 26 ton, uitgerust met een kraan en laadbak, arriveert in september en zal voornamelijk worden gebruikt om de glasbollen te legen. 

Vandaag bestaat het wagenpark van Net Brussel uit 822 voertuigen, waarvan 468 vrachtwagens. 70% van de dienstvoertuigen (auto's) zijn elektrisch en het is de bedoeling om verder van Net Brussel een overheidsbedrijf te maken dat de milieu-impact van zijn vloot beperkt. Voortaan worden de bedrijfs- en dienstvoertuigen uitsluitend vervangen door elektrische voertuigen. Terwijl de zwaardere voertuigen nog steeds voornamelijk met verbrandingsmotor zijn, is het doel met deze eerste vrachtwagen om de bakens van een nieuwe visie uit te zetten. 

Voor de directeur-generaal, Frédéric Fontaine : « Onze doelstelling is om van ons bedrijf een innovatieve speler te maken op het vlak van afvalbeheer en -valorisatie, ten dienste van de Brusselsen en Brusselaars. Dit houdt ook in dat we een voorbeeld moeten stellen op het gebied van het openbare wagenpark. Het doel is om tegen 2038 een uitstootvrij wagenpark te hebben. Het is een grote uitdaging die we met enthousiasme en vastberadenheid willen aangaan. »