Afval sorteren

Gaat u meer sorteerzones of ondergrondse containers ontwikkelen?

Verschillende projecten zijn reeds voltooid en een twintigtal zijn gepland. Toch is de veralgemening van deze ophaalmethode om verschillende redenen niet aan de orde:

  • ten eerste omdat de kwaliteit van het sorteren uit ondergrondse containers nog voor verbetering vatbaar is (eerder door Fost uitgevoerde studies over de ondergrondse systemen van de verschillende intercommunales laten een lagere sorteerkwaliteit zien dan bij huis-aan-huis ophalingen)
  • ten tweede omdat dit het probleem van de openbare netheid niet oplost (rond ondergrondse containers wordt zeer vaak sluikstorten geconstateerd)
  • ten derde omdat het niet altijd mogelijk, of wenselijk, is om te begraven om redenen van onoverzichtelijkheid of behoud van de Brusselse ondergrond en de openbare ruimte.
Type faq

Wat doe je als je een jong kind hebt en de vuile luiers stapelen zich op in de vuilnisbak?

Wegwerpluiers zijn niet-recycleerbaar huishoudelijk afval en moeten in witte afvalzakken worden gedaan. Om geurtjes te beperken, kunnen wegwerpluiers worden bewaard in een gesloten stevige verpakking voordat ze in de witte afvalzakken worden gedaan.

Het gebruik van wasbare luiers is een alternatief dat het afval vermindert dat met wegwerpluiers zou ontstaan. Verschillende gemeenten in het Brussels Gewest bieden stimulansen voor de aankoop of huur van wasbare luiers. Aarzel niet om rechtstreeks contact op te nemen met uw gemeente om na te gaan of ze deze premies aanbiedt. Leefmilieu Brussel heeft ook nuttige informatie verzameld over wasbare luiers.

Type faq

Ik zoek informatie over de speciale ophalingen aan huis.

  • Welk afval meegeven met de speciale ophalingen?
  • Ik zoek informatie over de prijs van de ophalingen : Meer informatie op pagina Wetgeving, 2) Afvalpreventie en -beheer
  • Praktische modaliteiten.
  • Ik wil een afspraak maken. Ik bel naar 0800/981 81. Inlichtingen en afspraken zijn alleen mogelijk via telefoon op 0800/ 981.81 (geen afspraak via internet).
     

    Call center :

    Maandag tot vrijdag: 8u30 - 16u00
    Feestdagen (minder personeel): 9u00 - 16u30 (weekdagen)

Type faq